Pers


strijd om 'achternaam.nl'

(14 juli 2000)Carp*Bedrijven slepen elkaar geregeld voor de rechter in de strijd om een gewilde domeinnaam. Maar ook onder particulieren zal het erom gaan spannen. Want wie wil er nou niet z'n eigen achternaam terugzien in het e-mailadres?

Het gros van de internetgebruikers krijgt regelmatig een ander e-mailadres. Vanwege een nieuwe baan, een nieuwe provider of een kabelaansluiting. 'Het is veel handiger om je eigen achternaam aan te vragen', vindt Jan Dorresteijn van Basenames. 'Dan heb je voor de rest van je leven een herkenbaar adres, ook als je van provider verandert.' Een kijkje op domein.vuurwerk.nl leert dat het aantal geregistreerde persoonsnamen toeneemt. Een trend, zo lijkt het.

Basenames 'doet' in achternamen. Het bedrijf heeft ongeveer vijftienhonderd domeinnamen in eigendom, die het doorverhuurt aan derden. Dezelfde domeinnaam kan op die manier meerdere keren worden gebruikt. Zo kan, we houden het simpel, Jan de Vries het e-mailadres jan@de.vries.nl huren en kan hij zijn website onderbrengen op jan.de.vries.nl. Veel achternamen zijn natuurlijk al weg. Van de naam Peters bijvoorbeeld heeft Basenames alleen beslag weten te leggen op de punt-nu variant. Waar domeinkapers het hele Groene Boekje lieten registeren, hebben partijen als Basenames hun oog dus laten vallen op het telefoonboek. Hun werkwijze is volkomen legaal, bepaalde de rechter onlangs. Het is geen domeindiefstal, maar 'een dienst met een sociaal karakter'. Tegen vergoeding uiteraard: een e-mailadres kost zestig gulden per jaar. De regels van domeinregistratie gaan overigens vanaf november veranderen. Naast bedrijven kunnen dan ook particulieren een domeinnaam vastleggen. Om problemen te voorkomen, worden deze voorzien van een cijfercode. Dan krijg je zoiets als jan@de.vries.789.nl. 'Maar dat communiceert niet', volgens Dorresteijn. 'Als iemand je zo'n adres vertelt, ben je die cijfers al vergeten voor je thuisbent.' De echte crack heeft een adres zonder cijfercode, wil Dorresteijn maar zeggen. 'Veel mensen zien er alleen het nut nog niet van in. Maar wie nu de boot mist, zal nooit meer een mooi adres krijgen'.


Zeldenrust.nl

(14 juli 2000)TelegraafAMSTERDAM, vrijdag - Het Amsterdamse internetbedrijf BaseNames hoeft de domeinnaam zeldenrust.nl niet over te dragen aan de Gietense Sjerp Zeldenrust Holding.

Dat bepaalde rechtbankpresident Orobio de Castro in kort geding. Het vonnis is bijzonder omdat tot nu toe vrijwel alle zaken om domeinnamen door de houder van het merk gewonnen werden. BaseNames bezit 2000 domeinnamen en stelt deze tegen vergoeding beschikbaar aan particulieren en bedrijven. Zo kan meneer Piet Zeldenrust bij BaseNames het e-mailadres piet@zeldenrust.nl huren. Zijn website kan hij vervolgens onderbrengen op het adres piet.zeldenrust.nl.

Volgens de rechtbank onderscheidt BaseNames zich van de bekende domeinkapers: het bedrijf verkoopt nooit namen, maar biedt ze alleen te huur aan. De dienst heeft eerder een sociaal karakter, dan dat deze bedoeld is om op dubieuze wijze windhandel met andermans naam te bedrijven.


Kapen van webnaam mag niet, verdelen wel

(29 augustus 2000)TrouwAMSTERDAM - Het bedrijf Name Space moet 159 belanghebbenden 300 geclaimde internetdomeinnamen teruggeven. Dat heeft de president van de Amsterdamse rechtbank gisteren bepaald. BaseNames, dat familienamen registreert en 'verhuurt', mag dat van dezelfde rechter blijven doen.

Name Space heeft namen als ahbonuskaart.nl, dennis-bergkamp.nl, johndemol.nl en telfortdirect.nl geregistreerd met het doel ze vervolgens voor tienduizenden guldens per stuk te verkopen aan de belanghebbenden. Volgens de rechter komt de belanghebbenden het recht op de eigen naam toe, ook op internet. Al eerder verloor de 'domeinkaper' vergelijkbare rechtszaken. Name Space raakte vorige week bovendien ook al 17 000 van de 45 000 internetdomeinnamen kwijt omdat het een rekening niet had betaald bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Als Name Space niet binnen 30 dagen 1,4 miljoen overmaakt aan de SIDN is het ook de overige 28 000 namen kwijt.

Een enigszins vergelijkbare zaak werd gisteren door het bedrijf BaseNames juist gewonnen. Het transport- en zandwinningsbedrijf Sjerp Zeldenrust eiste van BaseNames het recht op de domeinnaam www.zeldenrust.nl op. Maar BaseNames hoeft dat recht niet af te staan omdat het de naam heeft uitbesteed aan het Haagse café-restaurant Zeldenrust, dat er in principe net zoveel recht op heeft als het transportbedrijf. Bovendien stelt BaseNames de subdomeinnamen johan.zeldenrust.nl en autorijschool.zeldenrust.nl beschikbaar aan weer anderen. Dat BaseNames zo'n honderd gulden verdient per licentie vindt de rechter geen probleem. BaseNames exploiteert Nederlandse achternamen en verdeelt ze zodat meer personen of bedrijven ze kunnen gebruiken.

De 300 omstreden internet adressen van Name Space moeten onder toezicht van de SIDN worden verhuisd naar de providers van de eisers. Voor SIDN is het nog onduidelijk wat de rechter bedoelt en wie de kosten gaat dragen: ,,Daar moeten we het vonnis nog eens op nalezen.'' SIDN sluit niet uit dat er nog een rechtszaak zal moeten volgen alvorens alles is geregeld.


E-mail naam belangrijk voor eerste indruk sollicitatie

(8 februari 2000)TrouwSollicitanten doen er goed aan om hun e-mailadres tegen het licht te houden voor ze voor een nieuwe baan op gesprek gaan.

The Boston Globe schrijft dat een kandidaat voor een functie bij het telecommunicatieconcern AT&T onlangs te horen heeft gekregen dat hij beter een ander e-mailadres kon nemen. De sollicitant had een elektronische postbus bij Hotmail. Wat AT&T tegen Hotmail heeft, vermeldt de krant niet, maar kennelijk klinkt de gratis webmailservice van Microsoft te goedkoop of te sexy ('hot male'). The Boston Globe laat deskundigen aan het woord die het raadzaam vinden een sprekend e-mailadres te nemen. Wie zijn naam aan een dure service koppelt maakt mogelijk een betere indruk dan een sollicitant die zich bij een gratis provider inschrijft. Ook de naam doet er veel toe: een provider als Earthlink doet mensen teveel denken aan een milieugroepering, aldus de krant.


Meer kans op achternaam in internetadres

(donderdag 20 januari 2000)Ondernemers die tevergeefs hebben geprobeerd hun bedrijfsnaam als domeinnaam te registreren, komen alsnog in aanmerking voor een subdomein. Het Amsterdamse bedrijf BaseNames exploiteert meer dan 1500 veelvoorkomende namen die zij middels subdomeinen aanbiedt.

Een naam kon tot nu toe slechts één keer vergeven worden. "Als Jan Janssen de naam Janssen.nl claimt, kunnen Greet, Karel en Piet Janssen er geen gebruik meer van maken", legt Theo Dorresteijn, directeur en oprichter van BaseNames uit. "Terwijl Jan Janssen er helemaal geen last van heeft als iemand de naam greet.janssen.nl gebruikt."

Domainsharing
BaseNames brengt hier middels domainsharing verandering in. Het bedrijf beheert momenteel meer dan 1500 veelvoorkomende achternamen onder zowel het .nl, .net, .nu, .com en .to domein. Door op verschillende manieren namen en woorden met de achternaam te combineren, ontstaan talloze mogelijkheden. Zo kunnen e-mail adressen worden vastgelegd als slagerij@klaver.nl, software@klaver.nl, maar ook jan@klaver.nl of sub-domeinnamen als www.banketbakker.klaver.nl of www.adviesbureau.klaver.nl.

Ondernemers kunnen op de site van BaseNames direct zien welke combinatie met hun achternaam mogelijk is. Vul hiertoe het soort bedrijf in en de bedrijfsnaam en klik op zoek. U krijgt vervolgens te zien of de combinatie nog vrij is. Niet alle namen zijn in beheer van BaseNames. Achternamen die nog niet geregistreerd zijn, kan BaseNames namens de aanvrager verwerven en exploiteren. De domeinnaam blijft eigendom van de aanvrager en deze ontvangt bovendien dertig procent van de bruto-exploitatie opbrengsten van de naam.

Sociaal om te delen
BaseNames nodigt ook ondernemers uit die de gelukkige eigenaar zijn van een achternaam als domeinnaam, het beheer en de exploitatie over te dragen aan BaseNames. Zij blijven gewoon eigenaar en ontvangen bovendien dertig procent van de omzet van hun naam. "Maar het is ook sociaal naar andere naamdragers toe om deze naam te delen", licht Theo Dorresteijn toe.

Ondernemers die nu een homepage hebben zoals www.xs4all.nl/~bedrijfsnaam kunnen voor zestig gulden per jaar in het bezit komen van het subdomein www.bedrijf.bedrijfsnaam.nl. Voor hetzelfde bedrag is de ondernemer in het bezit van een eigen e-mailadres, zoals bedrijf@bedrijfsnaam.nl. Klanten die zowel kiezen voor het subdomein als het e-mailadres betalen honderd gulden per jaar.